Monday, February 18, 2008

Ethische vraagstukken

Hallo hallo,
Alweer een weekje voorbij en een heel ontspannend weekend achter de rug. De voorbije week in het ziekenhuis lag ons werktempo zeer laag. Hoewel we elke ochtend wel een les bijwoonden over het HPV-virus en baarmoederhalskanker, gegeven door een jonge enthousiaste amerikaanse en erg interessant. De rest van de dag gingen we dan nog eens langs op verschillende gynaecologische afdelingen zoals de pre- en postnatale consultatie, de emergency-gynaecologie en de family-planning. De prenatale is echt bandwerk: de ene dikke buik na de andere bevoelen en beluisteren met een prehistorisch toetertje. Ik hoor daar bijna nooit iets door maar goed. Verder wordt er ook HIV-counseling gedaan hier, dus de zwangere vrouwen krijgen een HIV-test en als ze positief zijn wordt er, indien nodig, medicatie opgestart en uitleg gegeven hoe je het risico op transmissie van het virus van moeder naar kind zo laag mogelijk kan houden. Aan vrouwen die bij klinisch onderzoek niet helemaal gezond blijken te zijn wordt ook een minimaal aantal andere onderzoeken aangeboden zoals een bloedonderzoek met bepalen van het aantal rode en witte bloedcellen en nog enkele andere parameters, een urineonderzoek, ed. . Het mooie is dat al deze onderzoeken hier gratis zijn evenals een aantal medicamenten. Op de family-planning gebeuren vaccinaties van baby’s en worden gratis anticonceptiemiddelen gegeven. Ook een heel mooi initiatief dat gefinancierd wordt door de farmaceutische industrie enerzijds en NGO’s anderzijds, en voor heel klein deeltje door de overheid. Het is dus echt mogelijk voor iedereen, rijk of arm, om anticonceptie te krijgen, en toch worden hier nog zo veel ongewenste kinderen geboren en zie je op de emergency niets anders dan vrouwen die bij een of andere kwakzalver een illegale abortus hebben ondergaan en achteraf met infecties en bloedingen in het ziekenhuis terechtkomen. Ik snap niet waarom die groep dan blijkbaar niet bereikt wordt. Ik stelde die vraag aan een arts die daar werkt maar die kon mij ook niet echt antwoorden. Vermoedelijk is het toch deels nog taboe dat jonge vrouwen voor het huwelijk seks hebben, hoewel ik dat ook al met een jonge gast besprak die ik had leren kennen op cafe en die zei dat je openlijk een relatie kon hebben, of toch in de grote steden, minder op het platte land. Het grootste probleem echter ligt denk ik bij de mannen die hun vrouwen weigeren aan anticonceptie te doen omdat zij nu eenmaal hun mannelijkheid vertaald zien in het aantal kinderen dat ze voortbrengen. Dat is heel erg, want die vrouwen willen helemaal geen acht kinderen waar ze niet voor kunnen zorgen en die ze niet naar school kunnen laten gaan enzovoort, maar het gebeurt spijtiggenoeg wel en ze hebben er blijkbaar geen inspraak in. Rebecca had een vrouw op consultatie die haar spiraal eruit kwam laten halen, hoewel die nog vier jaar goed was. Bij de vraag waarom ze dat wou, kwam er na veel naar beneden kijken en glimlachen een verlegen antwoord: haar man wou nog een kind. Tja...dan heb je natuurlijk niet veel aan al die goeddadigheid vanuit het westen. Het probleem is dat die mannen niet betrokken zijn in de opvoeding en verzorging van hun kinderen en ze dus ook de last er niet van inzien. Een heropvoeding van deze groep mannen, en ze zijn natuurlijk niet allemaal zo, zou veel effectiever zijn dan altijd maar geld pompen in geneesmiddelen die toch niet genomen worden door de mensen voor wie ze bedoeld zijn. Enfin, er is hier dus nog heel wat werk aan de winkel wat educatie van patienten betreft, en dat bedoel ik helemaal niet denegrerend maar het is gewoon zo. De artsen kunnen hier echt nog een grote rol spelen in de opvoeding van het volk en dat doen ze helaas niet altijd denk ik, of sommigen zijn zelf nog te veel doordrongen van achterhaalde ideeen. De jonge artsen zie ik wel nog heel enthousiast strijden tegen alle mistoestanden hier in de ziekenhuizen maar hoe ouder ze zijn hoe meer ze zich er precies bij neerleggen dat ze niet veel kunnen veranderen aan de situatie. Triestig wel, maar ook begrijpelijk want je zou ook echt onverschillig worden van al die ellende, dat merk ik bij mezelf al. Op het eind van de dag, als we weer niets gedaan hebben of bijgeleerd, dan voel je je echt leeg. In die mate zelfs dat we vaak gewoon weggaan en iets anders gaan doen want het heeft toch geen zin… erg he. Maar ik zit er niet zo mee in hoor, het is maar voor drie maandjes he, en ik kan mij hier echt wel anders bezighouden in de zon en met mijn boekjes. Maar als ik hier echt zou moeten werken, amai dat zou wat anders zijn, dan zou ik echt gefrustreerd raken denk ik.
Dit weekend zijn we dus naar de Ssese eilandjes geweest met zes deze keer, Britt en Sibo en Stefanie, ons flatgenootje, waren er ook bij. Zalig rustig was het daar, vooral veel gelezen en gekletst. Maar ik zal volgende keer nog wat meer daarover vertellen want moet er vandoor.
Ik hoop dat ik niemand tegen de borst stuit met wat ik hier schrijf. Mijn moeder maakte zich zorgen dat ik soms nogal straffe taal gebruik (ik vermoed dat ze het heeft op woorden zoals neger en zo), en dat ik er misschien niet bij stilsta dat iedereen dit kan lezen. Dat is ook zo, ik sta daar niet bij stil, ik schrijf gewoon zoals ik het aanvoel en ik schrijf dat ook niet naar iedereen maar naar iedereen die mij kent en in een context kan plaatsen, en vaak is de situatie ook gewoon grappig en dan wil ik dat ook zo vertellen, ookal komt dat misschien wat grof over. Maar neem het dus allemaal niet al te serieus en het is ook maar mijn bescheiden mening.
Tot de volgende,
Celine

5 comments:

Unknown said...

Hé klein beestje,
Leuk lezen weer, al moet ik je dringend nog eens bellen. Niet dat er iets dringend is hoor, enkel gemis. Reuze-brood-koeken-en-taart-bestelling geplaatst deze ochtend. Ik heb er je goede werken in Afrika voor moeten bovenhalen want er werden geen bestellingen aanvaard. Mooi wel dus, hopelijk komt dat goed! Wat zijn hier precies de ethische vraagstukken vroeg ik mij af na lezing van je blog? Al gaat er vast een heel aantal onder schuil -:) Dikke kus kleine zus, Lotte P.S. ook dikke kussen van oma, die ze niet zelf bloggewijs kan overmaken

Marc Vanfraechem said...

Lezers die struikelen over woorden als neger zullen wel véél teksten links moeten laten liggen, en zich beperken tot wat de laatste twintig-dertig jaar geschreven is... en vergeleken met oudere teksten is dat gewoonlijk bleek gemoraliseer. Maar mama heeft dat zo niet bedoeld.
Dus beestje, schrijf zeker verder zoals het in je opkomt, want dat is pas echt interessant. Zoals Ray Charles zegt: don't change on me!
Ben bij de Fabré's gaan eten zaterdag, héél plezant, dat moet ik niet zeggen. Jan en Carine waren er ook natuurlijk, en Gert (66 geworden) heeft onze oude gedichten voorgelezen van toen hij 50 werd, en hij werd daarbij voortdurend onderbroken en berispt, als hij struikelde over bijvoorbeeld het metrum, of een bizar woord, én hij had alweer een nieuw hoofddeksel: een afzichtelijke groene pet die hij van een Turkse boer had afgekocht toen ze daar op vakantie waren. Waterdichte pet, maar daarmee is het beste gezegd.
En Johannes Iuvenis, die vond jouw blog zéér interessant, zei hij.
Natuurlijk zal Mamajan zijn gekende vooringenomenheid hierbij een zekere rol spelen ;-) maar hij vond dat er zo goed als niks veranderd was, en dat hij alles zó kon herkennen uit zijn Surinaamse tijd aan de unief daar (mét uitzondering van de geneeskunde dan, die uitstekend was in Paramaribo, maar wel in Nederlandse en Vlaamse handen...)
Dikke zoen!

Celine said...

@papa en Lotte: Ik dacht wel dat jullie het niet moeilijk zouden hebben met mijn woordkeuze ;-)Bollie: dankjwel om alweer aan mij te denken hoor, je hebt geen idee hoe erg ik verlang naar een lekkere boterham! Ze hebben hier alleen sponsbrood in plastieke zakken... En papje, ik moet je nog altijd eens bellen maar dat komt er maar niet van...alleszins leuk om te horen dat je de Fabre's en co. nog eens gezien hebt! Tot binnenkort, dikke kussen

Marc Vanfraechem said...

Om jullie wetenschappelijke honger te stillen, of toch enigszins te lenigen, en om tegelijk wat stof te bieden voor een gezellig tafelgesprek, bied ik hieronder een perscommuniqué van de CD&V aan:
___________
Op zijn specifieke vraag, wil UZLeuven graag duidelijkheid brengen over de gezondheidstoestand van de heer Yves Leterme, teneinde speculatie hieromtrent te vermijden.Wij willen bevestigen dat Yves Leterme een hoge gastro-intestinale bloeding heeft doorgemaakt, op basis van slokdarmvarices. De bloeding werd uitgelokt door inname van ontstekingsremmers, type aspirine, die hij heeft genomen in het kader van een bovenste luchtwegeninfectie waarmee hij eind januari kampte.De bloeding werd gestopt aan de hand van de klassieke behandelingsmethode , met name ligatuur via endoscopische weg. De varices zijn toe te schrijven aan portale hypertensie ten gevolge van een vena portathrombose. De structuur van de lever en de functie ervan zijn volkomen normaal. Deze portathrombose bestaat met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid al geruime tijd en is het gevolg van een verhoogde stolbaarheid van het bloed, zeer waarschijnlijk door een aangeboren stollingsstoornis. De noodzakelijke labotesten, die hierover uitsluitsel geven, kunnen enkel gebeuren buiten de acute fase. Deze worden vandaag of morgen verwacht. Indien bevestigd, bestaat hiervoor een effectieve, medicamenteuze therapie.Wat de opvolging van de slokdarmvarices betreft is de verdere behandeling gericht op het verminderen van de druk in het vena porta systeem en het aanvullend endoscopisch onderbinden van de varices.

Anonymous said...

Hoi Celine
We lezen je Afrikaanse avonturen geboeid mee, lekkere lappen tekst en bijna stream-of-consciousness, dus schrijf maar wat je denkt. Groeten uit Gentbrugge!
Oom Jan & tante Machteld